Vi har ridlektioner söndag till torsdag varje vecka med ridgrupper från nybörjargrupper för de yngre barnen till mer avancerade ridgrupper för de rutinerade ungdomarna. från och med hösten-23 finns möjlighet att vara medryttare på nästan alla våra ponnyer på lördagar, mejla vid intresse. Malin Lundsten planerar och håller i ridlektionerna måndag-onsdag, Torsdagar är Felicia Lundsten instruktör och söndagar är det Klara Karlsson. Ridlektionerna på alla nivåer består av dressyr, bomövningar/ hoppning, uteritter, skötsel & teori med anpassade övningar efter den nivå ryttaren rider på. Höst & vinter rider vi i vårt ridhus 20×40 m. Ridhuset är inte isolerat så kläder efter utetemperatur krävs. Då det är som allra kallast kan det hända att vi byter ridningen mot ett av teoritillfällena.

Medryttare!

Från och med mitten av augusti finns möjlighet att bli medryttare på de flesta av våra ponnyer på lördagar. Det innebär att du kommer och sköter om och rider ”din” ponny självständigt. Är du under 15 år vill vi att du har vuxet sällskap med dig. Kostnaden är 250 kr/tillfälle faktureras månadsvis (500-1250 kr/mån). Man anmäler sig att vara medryttare för hela terminen men med en månads uppsägningstid. Blir hästen halt eller skadad så återbetalar vi om det inte går rida igen vid annat tillfälle. Vid sjukdom eller frånvaro för ryttaren går det oftast att få byta till en fredag eller en dag då ridskolan har teori. Man behöver inte vara ridskoleryttare hos oss för att bli medryttare utan alla är välkomna att höra av sig dock vill vi gärna se film på hur du rider om vi inte känner dig sedan tidigare. Du kan också vara vuxen om du är i ”ponnystorlek”. Skicka oss ett mejl vid intresse.

Nybörjargrupp

Nybörjargrupp är en mjukstart inför att rida i ridgrupp. I dessa grupper behöver alla barn ha med en vuxen person som leder ponnyn till en början. Hur länge man sedan behöver ledare är väldigt individuellt. Barnet bör vara minst 7 år för att börja i nybörjargrupp. I nybörjargruppen lägger vi mer fokus på ridningen än i ridlekisgrupperna och målet är att så småningom rida utan ledare. Vid 3 – 4 tillfällen per termin har grupperna teori. Lektionstiden är 60 minuter och barnen rider i skritt och trav med medföljande vuxen som ledare vid behov. I lektionstiden ingår sadling och upp/avsittning. Nybörjargrupperna består av max 7 elever.

Ridgrupp

För att börja i ridgrupp bör man behärska minst skritt och trav utan ledare. Vi har ridgrupper på alla nivåer från nybörjare till avancerade grupper med dressyr och hoppning på högre nivå för de ungdomar som ridit länge. Ridgrupperna består av 7 elever alternativt 5 elever. Vårt mål med dessa grupper är att eleverna i mindre grupp skall få en trygg, säker men samtidigt effektiv ridutbildning.

Sommartid rider vi på ridbanan, ute i naturen och vintertid i vårt ridhus 20×40 m. 2 – 4 ggr/termin har vi teori. Varje lektion är 60 min. inkl. sadling och tränsning.

Träningsgrupp

För de barn och ungdomar som har kommit en bit i sin ridning och vill finslipa sin ridning i mindre grupp. I dessa grupper kommer det vara 5 elever. Varannan vecka rider vi dressyr och varannan vecka markarbete/hoppning. Vi kommer inte ha någon inplanerad teori på schemat däremot har vi 2-3 teoritillfällen i reserv att ta till om det blir för kallt för att rida någon gång. Så antalet teoritillfällen är 0-3 gånger/termin. Kostnaden för att rida i träningsgrupp 335 kr/tillfälle.

Priser Ht 23
Nybörjargrupp & ridgrupp: 7 elever 250 Kr/ tillfälle inkl moms, 5 elever 315 kr/tillfälle inkl moms

Träningsgrupp: 330kr/tillfälle inkl moms

Alla ridavgifter betalas terminsvis i förskott på faktura. Anmälan är bindande för hela terminen. Vi återbetalar endast om platsen går sälja vidare. Vi har ofta bara kö på nybörjarplatser. Vi ber dig därför tänka efter innan du anmäler till en ny termin, är du osäker så är det bättre att säga upp platsen och återkomma när du är säker på att du vill rida, så slipper du betala för en plats du inte nyttjar och vi slipper stå med tomma platser i grupper som vi inte har kö till.

Vårterminen omfattar 22 – 24 tillfällen och höstterminen 18 – 20 tilfällen. Inga övriga avgifter eller ideellt arbete tillkommer.

Är du intresserad av att börja rida hos oss? Skicka ett mejl med namn, ålder och tidigare ridvana (nybörjare, behärskar skritt och trav utan ledare, provat galoppera, behärskar alla hästens gångarter) Finns ledig plats så går det bra att börja mitt i terminen.

Privatlektion: 1 elev 60 minuter 550 kr inkl moms, 2 – 3 elever 400 kr/ryttare inkl moms, 4 och fler elever 350 kr/ryttare inkl moms. Privatlektioner bokar vi in endast i mån av tid främst torsdag och fredagar men ibland även helg, kom med förfrågan.

Privatlektion med egen häst: 60 min 300 kr inkl moms, i grupp 200 kr/ekipage inkl moms.

Träning/tillridning av häst: 60 min 300 kr inkl moms.